Tuesday 19 August 2014

Tertulis Di Bintang-Bintang



Tajuk Asal: The Fault in Our Stars

Penulis: John Green

Muka surat: 326

Sinopsis:
Bab terakhir hidup Hazel Grace Lancaster sudah siap tertulis ketika dia didiagnos dengan kanser. Walaupun tumornya mengecil dengan keajaiban perubatan yang dinamakan Phalanxifor, dia hidup dengan penantian yang tak kunjung tiba sehinggalah suatu hari di Kumpulan Sokongan, kejutan paling besar dalam hidupnya muncul dalam bentuk seorang budak lelaki hot bernama Augustus Waters. 

Ini cerita tentang kesan-kesan sampingan kepada evolusi manusia yang berani memilih untuk jatuh cinta. 

Tapi tak semua yang tertulis di bintang-bintang itu sempurna.

*sinopsis diambil daripada fixi.com.my

Ulasan saya: Saya tidak menangis. Saya cuma mengalirkan air mata saja. Saya pernah membaca buku asal Bahasa Inggerisnya sebanyak 2 kali tahun lepas. Kedua-dua kali tersebut saya menangis. Agaknya mungkin kerana saya sudah tahu tentang jalan cerita buku ini, ataupun mungkin juga kerana ia diterjemah ke Bahasa Melayu, unsur-unsur perasaan yang ditulis oleh John Green berkurangan sedikit. (Bila saya cakap sedikit, ia betul-betul sedikit)

Apapun, saya cukup menyukai buku ini. 

Suka; itu terlalu sedikit. 

Saya menyintai buku ini. 

Saya jatuh cinta lagi pada Hazel Grace, Augustus Waters, Isaac, dan semua watak-watak di dalam buku ini. Namun cinta saya lebih kepada Hazel Grace dan Augustus Waters. Dua orang remaja yang ditakdirkan untuk jatuh cinta. Mereka tidak seperti remaja-remaja yang lain. Hazel Grace menghidap kanser, Augustus Waters pula merupakan remaja yang hilang kaki kerana kanser. Mereka bertemu buat pertama kalinya di Support Group, dan mendapati yang mereka tertarik antara satu sama lain. Saya sukakan chemistry di antara mereka. Perasaan mereka, tingkah-laku mereka, semuanya diterangkan dengan jelas dan mendalam. 

Kisah cinta mereka pada permulaan agak klise, tapi hakikatnya ia lebih daripada mana-mana novel cinta yang pernah saya baca.

"Tapi awak tak ada nombor telefon saya," katanya.

"Saya syak awak dah siap tulis dalam buku ni."

Dia tersengih macam kerang busuk lagi. "Dan awak kata kita tak cukup kenal antara satu sama lain."

Dialog di antara mereka, oh, saya jatuh cinta dengan setiap dialog mereka. Kata-kata mereka cukup terkesan dalam hati saya, dan saya tak mampu nak keluarkannya daripada kepala saya. Sukar untuk dipercayai yang remaja boleh mengungkapkan kata-kata seperti mereka, namun harus diingati yang mereka bukan remaja biasa. Memikirkan tentang kematian dan kehidupan yang tidak sentiasa menyebelahi mereka membuatkan mereka matang dengan cepat. Jauh lebih matang berbanding remaja lain yang sebaya mereka. 

"Aku takkan  buat begitu kepada kau," aku memberitahunya.

"Oh, aku tak kisah Hazel Grace. Akulah orang paling bertuah kalau kau yang lukakan hati aku"

Tidak dapat dinafikan yang pengaruh buku dalam kehidupan manusia sememangnya cukup kuat, sehingga membuatkan kita sanggup membuat apa sahaja untuk mendapatkan pengakhiran cerita sesebuah buku yang tiada penamatnya. Demi mendapatkan penamat watak-watak dalam buku yang cukup dicintainya, Hazel dan Augustus terbang ke Amsterdam demi menemui penulis buku tersebut. Augustus melakukannya untuk Hazel, demi menunaikan hajat Hazel. Namun Augustus punya rahsia. Rahsia yang diketahuinya sewaktu Hazel dimasukkan ke dalam ICU, iaitu sebelum mereka berangkat ke Amsterdam. Rahsia itu pula, cukup untuk mengubah dunia mereka berdua. (Dan membuatkan saya mengalirkan air mata)

"Aku akan lawan. Aku akan lawan untuk kau. Kau jangan risau tentang aku, Hazel Grace. Aku okey. Aku akan cari jalan untuk lepak-lepak dengan kau dan kacau kau sampai bila-bila."

Ayat yang paling saya suka.

"Dunia ini," katanya, "tak dicipta untuk memenuhi semua hajat kita,"

Dan juga kata-kata yang cukup mengharukan daripada seorang sahabat sejati.

"Tapi saya berani cakap ni: Bila saintis di masa hadapan datang ke rumah saya membawa mata robot dan mereka suruh saya pakai, saya akan suruh mereka berambus, sebab saya tak mahu tengok dunia tanpa dia"

Bintang: 11/10 (kerana 10/10 tidak cukup untuk mewakili kecintaan saya kepada buku ini)

Sumber gambar: fixi.com.my

2 comments:

  1. salam boleh contact saya tak di nombor 0176956319? saya ingin bertanya pasal buku ni. - afiq

    ReplyDelete
  2. Salam Afiq. Maaf baru perasan mesej awak. Boleh tanya di sini.

    ReplyDelete