Monday 4 August 2014

Paranormal


Penulis: Hani Suraya

Muka surat: 286

Sinopsis: Anda ada masalah misteri yang ingin diselesaikan? IDBW Investigations sedia membantu (kalau anda sedia membayar). 

Syarikat kecil ini mengambil upah menyiasat kes-kes PARANORMAL.

Mereka diketuai Norin, ahli sihir amatur yang agak flirty. Jimmy yang hidupnya terumbang-ambing mahir dengan ilmu shaman puak Navajo. Fairuz pakar sejarah paranormal yang juga merupakan ‘muscle’ kumpulan. Mahmud werewolf yang periang. Manakala Suzana boleh membaca fikiran orang. Mereka turut dibantu Nora, seorang yang obses dengan kimia.

Suatu hari, mereka didatangi Hakim yang ingin mereka menyiasat percubaan bunuh anaknya Maliki yang berumur 3 tahun. Namun apa yang mereka tidak tahu adalah mereka bakal terjebak dalam suatu konspirasi besar. Persahabatan mereka yang kuat juga bakal bergoncang!

*sinopsis diambil daripada fixi.com.my

Ulasan saya: Permulaan cerita ada banyak babak-babak menarik, dan saya turut teruja untuk tahu lebih banyak tentang kuasa istimewa ahli-ahli IDBW Investigations. Masuk pertengahan cerita konflik makin banyak,tapi saya agak kecewa kerana bahagian di mana mereka menggunakan kuasa istimewa masing-masing tak banyak sangat. Pengakhiran cerita,saya bertambah kecewa. Rasa seolah-olah penamat tidak disimpulkan dengan baik. Ada banyak imbas kembali di dalam buku ini, namun persoalan yang muncul daripada babak-babak imbas kembali tersebut tidak terungkai. Dan tentang cerita Ridwan dewasa, pengakhiran dia agak kurang memuaskan. Banyak persoalan timbul di minda saya selepas membaca pengakhiran cerita dia. 

Mahmud watak kegemaran saya! (Sesuatu yang tidak ada kaitan dan sebenarnya tidak perlu ditulis dalam ulasan ini, tapi saya tulis juga. :D)

Gaya penulisan buku ini memang menarik. Saya sukakannya. Begitu juga dengan jalan cerita di dalam buku ini, pantas dan tidak membosankan, membuatkan saya menghabiskan buku ini dalam sekali duduk. Cuma,  ada agak banyak babak cinta di dalam buku ini yang saya rasakan tidak penting dan tidak menyumbang kepada apa-apa.

Sekiranya penulis membuat sambungan untuk novel ini pada masa depan, saya harap dapat lihat lebih banyak lagi babak-babak di mana ahli-ahli IDBW Investigations menggunakan kuasa istimewa mereka

 Bintang: 5/10

Sumber gambar: fixi.com.my

No comments:

Post a Comment