Monday 4 August 2014

Kubur Bernyawa



Penulis: Ebriza Aminuddin

Muka surat: 480

Sinopsis: Sekumpulan remaja dari Kolej Imanshah telah mengadakan perkhemahan di Hutan Simpan Kaffi ketika bermulanya cuti semester pertama di tahun yang terakhir itu. Asalnya mereka ingin menenangkan fikiran sebelum menempuhi semester yang terakhir.

Namun apa yang dihajati tidak menjadi kenyataan apabila mereka telah membangkitkan roh yang sudah lama tertanam di situ. Bermula dari situ, mereka terpaksa menempuhi episod baru apabila roh yang telah dibangkitkan itu sering mengganggu mereka.

Apakah yang roh itu inginkan daripada mereka? Kenapa roh itu tidak mahu melepaskan mereka?

*sinopsis diambil daripada bukuprima.com

Ulasan saya: Novel ini nyaris-nyaris jatuh ke senarai buku yang saya tidak suka jika bukan kerana cerita yang terjadi selepas muka surat 225.

Permulaan cerita ini membuatkan saya cukup keliru. Mengapa?

Puncanya, ada 10 orang watak yang muncul pada permulaan cerita. 5 orang jejaka bersama 5 orang buah hati mereka. Dengan nama yang pelik dan panjang, saya hampir tidak dapat membezakan siapa ialah pasangan untuk siapa. Sehingga saya habis membaca buku ini, saya cuma dapat mengingati 2 pasangan kekasih sahaja, iaitu Jhaznarul dan Husnarisyam serta Firdee Aqasha dan Era Kasmiran. Itu pun kerana Jhaznarul dan Firdee Aqasha ialah watak utama. Watak-watak dalam permulaan cerita terlalu banyak dan mengelirukan pembaca. Tambahan pula, karakter setiap watak digambarkan hampir sama kecuali Jhaznarul yang alim dan Firdee Aqasha yang suka mengambil risiko namun tidak mahu memikul tanggungjawab di atas kesilapannya. Selain itu, entah kenapa pada pandangan saya setiap jejaka digambarkan sebagai agak miang/romantik dengan kemiangan/keromantikan yang tidak menjadi. Contohnya mengucapkan "I love you" kepada pasangan mereka di hadapan rakan-rakan yang lain. Kalau ini ialah novel dari barat saya boleh percaya, tapi Malaysia? Karakter seperti ini wujud ke dekat Malaysia ni? Atau mungkinkah pengetahuan saya yang cetek dalam novel cinta Malaysia membuatkan saya tidak menyukai adegan seperti ini? Bagi saya, watak-watak lain pula semuanya mendatar dan bagaikan tidak memiliki pendirian masing-masing. Seolah-olah mereka diwujudkan agar Jhaznarul dan Firdee Aqasha mempunyai orang yang boleh digelar 'kawan yang boleh menolong kami ketika kami ditakutkan oleh roh nenek'.

Apa yang membuatkan saya geram lagi ialah kemunculan hantu nenek yang sangat tidak realistik bagi saya. Nenek tolong mengutip kepah? Seriously?

Banyak kali saya ingin meletakkan novel ini kembali ke rak buku tanpa menghabiskannya kerana jalan cerita yang terlalu perlahan. Namun saya ialah jenis pembaca yang akan menghabiskan buku yang dibacanya walaupun saya bersetuju dengan pendapat yang mengatakan hidup ini terlalu pendek untuk dihabiskan dengan membaca buku yang tidak anda gemari.

Lega hati saya sebaik sahaja buku ini memasuki Bab 41 dan ke atas. Di situlah baru cerita sebenar bermula. Secara umum, saya tidak berapa menyukai babak imbas kembali terutama jika ia terlalu panjang namun saya rasa ianya diceritakan dengan baik di dalam buku ini. Persoalan demi persoalan terlerai dan saya terasa seperti hendak mencekik watak-watak jahat yang terlibat dalam kematian insan lain. Habis sahaja babak imbas kembali, saya menjadi gusar semula. Pada saya, berakhirnya babak imbas kembali menandakan kedatangan semula watak-watak yang terlalu banyak. Rupanya sangkaan saya meleset, watak-watak rakan mereka yang banyak itu tidak muncul dengan banyak selepas berakhirnya 26 bab imbas kembali. Untuk itu, saya agak gembira.

Saya tidak menyukai cara cerita ini dileraikan, dengan nenek itu mengamuk dan menangkap ahli keluarga mereka yang terlibat.

Walaupun novel ini sarat dengan jalan cerita pelik namun banyak pengajaran untuk pembaca semua. Yang paling saya ingati ialah, ketamakan membawa padah.

Bintang: 5/10 

Sumber gambar: bukuprima.com.my

No comments:

Post a Comment