Tuesday 28 February 2017

Idea Penulisan (1)



Ada rakan yang bertanya, dari mana saya dapat idea untuk menulis.

Mudah sahaja jawapannya.

Gambar, muzik, anime, manga, lukisan, dan lain-lain. 

Contohnya, bila saya lihat gambar di bawah ini, automatik otak saya memikirkan satu senario untuknya.

Gambar asal: Lunafreya dari Final Fantasy 15
Contoh cerita: 

Gadis bergaun putih itu memandangku dengan raut wajah yang sedih. Manik-manik jernih  mengalir ke pipinya yang mulus.

"Tolong..." Dia mengucapkan. Suaranya samar-samar terdengar. Dia kemudian menghulurkan tangan ke arahku. Sekuntum bunga berwarna biru terlepas dari jari-jemarinya.

Aku membuka mata. 

Mimpi? Siapa gadis itu?

Aku segera bangkit dari katil. Fail-fail mangsa kes pembunuhan bersiri aku periksa satu-persatu. 'Gadis bergaun putih. Rambut perang,' gumamku perlahan. 

Akhirnya aku jumpa apa yang aku cari. Gambar seorang gadis berambut perang dengan gaun warna putih kini memenuhi ruangan mataku. 

Alice Campbell, 18 tahun. Mangsa ketiga belas. Ditemui mati di ladang buah epal milik keluarganya. Punca kematian: Ditikam 12 kali di perut. Mangsa dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum dipindahkan ke ladang tersebut.

Tiba-tiba aku teringat sesuatu. Di dalam mimpi, Alice menghulurkan sekuntum bunga warna biru kepadaku. Adakah itu klu kepada kes pembunuhannya? Tapi di mana aku boleh mendapatkan bunga berwarna biru?

Aku menelan liur. Surat khabar Daily Rafflesia yang kubaca minggu lepas menerjah ke ingatan.

Bunga berwarna biru...ya, aku tahu di mana aku boleh mendapatkannya. 

Dengan pantas, aku mencapai kot panjang yang tergantung di belakang pintu. Selepas menyarung kot di tubuh, aku mengambil pistol di atas meja.

Bunga berwarna biru. Hanya ada satu tempat sahaja di Kota Rafflesia yang menghasilkan bunga berwarna biru seperti dalam mimpiku.

Pusat penyelidikan flora Aeternum!

*****

Daripada gambar, saya merangka situasi, latar belakang, watak dan perwatakan untuk cerita saya. Situasi di dalam cerita yang saya rangka tersebut tidak semestinya diletakkan di bahagian awal cerita. Ia boleh diletak di mana-mana sahaja; pengakhiran, klimaks, dan lain-lain lagi.

Okeylah, setakat ini sahaja entri saya untuk kali ini. Jumpa lagi dalam entri yang akan datang.

No comments:

Post a Comment