Sunday, 13 April 2014

Abu Khurayra Al-Kazakh: Mujahid Muda Kazakhstan Syahid Di Syria

Beliau dikenali dengan nama Abu Khurayra Al-Kazakh (Rusia: Абу Хурайра Казахи (Abu Huraira Kazakh)). Beliau berusia dalam lingkungan 19 tahun dan merupakan salah seorang Mujahidin asing (foreign fighters) yang berada bersama kumpulan jamaat Jaish al-Muhajireen wal-Ansar (Army of Emigrants and Supporters). Kumpulan jamaat ini berjihad melawan tentera rejim Bashar Assad di Aleppo, Syria. Berita kesyahidan Abu Khurayra pada bulan Mac 2014 datang bersama berita gugurnya dua lagi Mujahidin daripada jamaat yang sama. 

Kedua-dua mujahidin lain itu berasal dari negara yang berbeza; Abu Ahmad Al-Tajik (Абу Ахмад Таджики) atau nama sebenarnya Bakhtiyor Sherov, berasal dari bandar Kulob, Tajikistan. Seorang lagi mujahid yang gugur bernama Ismail al-Dagistani (Исмаил Дагистани) dan berasal dari Republik Dagestan, Rusia. Ketiga-tiga syuhada dilaporkan gugur ketika berjihad di Syria. Abu Ahmad Al-Tajik dilaporkan berjuang di Brigade Caucasus Emirate. Maklumat ini dikeluarkan oleh Akhbar Sham, laman web rasmi jamaat Jaish al-Muhajireen wal-Ansar. Kebanyakan pejuang daripada jamaat ini menggunakan bahasa Rusia sebagai bahasa pengantar mereka. Sebahagian daripada mereka turut menggunakan bahasa Chechen, memandangkan jamaat ini pada asalnya merupakan jamaat yang terdiri daripada pejuang berbangsa Chechen. Sekarang, jamaat ini dipimpin oleh seorang Amir berbangsa Chechen yang bernama Salahuddin al-Shishani.

Menurut artikel daripada Akhbar Sham, sejak hari pertama berada dalam jamaatnya, Abu Khurayra kelihatan seperti berada di rumahnya sendiri, seolah-olah tercipta satu ruang untuknya di situ dalam kalangan rakan jamaat yang lain. Walaupun usianya masih lagi muda, Abu Khurayra dikatakan turut memiliki karisma.

Melihat tingkah lakunya dan mendengar dia berbicara, sukar untuk kita membayangkan yang seseorang boleh berdebat dengannya. Ceria dan cerdas, beliau bersedia untuk memulakan perbualan dengan rakan-rakan yang lain, menyertai perbincangan, namun, beliau masih lagi mengekalkan lemah-lembut dalam tutur kata beliau dan dalam masa yang sama,  menghormati saudara-saudara yang lain, tanpa melukakan hati diri sendiri dan teman-teman yang lain.

Beliau dikatakan hampir tidak pernah menceritakan apa-apa tentang dirinya, seperti yang biasa dilakukan oleh mujahidin yang lain. Selain daripada negara asal beliau iaitu Kazakhstan, tidak banyak yang diketahui tentang beliau.

Salah seorang Mujahidin yang lebih tua sempat mengusik beliau, "Sekarang, anak padang rumput Kazakh, mari kita meneka namamu. Kamu mahu aku membuat 3 kali tekaan untuk menekanya? Kamu ialah Zhumabay*? Tidak? Baik, ini bermakna kamu ialah Tuligen atau Serik**."

"Tidak," jawab Abu Khurayra dengan senyuman. "Nama saya Abu Khurayra."

*Zhumabay (Tokoh politik Kazakh)
**Serik (Tokoh politik yang juga merupakan perdana Menteri Kazakhstan dari 2012-2014)

Itu sahaja yang diketahui mengenai beliau. Walaupun perjalanan hidupnya pendek, namun mujahid ini berjaya meninggalkan jejak yang benderang di hati rakan-rakan yang lain.

Satu perjalanan hidup yang cukup singkat, namun mujahid muda ini meninggalkan jejak yang begitu benderang di hati rakan-rakan seperjuangannya, selamanya. - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE
Satu perjalanan hidup yang cukup singkat, namun mujahid muda ini meninggalkan jejak yang begitu benderang di hati rakan-rakan seperjuangannya, selamanya. - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE

**********************
Fakta ekstra:
Menjadi kebiasaan bagi seseorang Mujahidin menggunakan nama palsu, kunya  ketika berjihad. Biasanya kunya mereka ditambah dengan nama negara asal mereka, dalam nama Abu Khurayra,  Al-Kazakh itu menandakan yang dia datang daripada negara Kazakhstan.

Di sini juga ingin diterangkan, memandangkan dalam bahasa Rusia tidak ada konsonan yang berbunyi seperti H,  mereka  menggunakan Kh (Rusia: X) untuk menggantikan H dalam nama Huraira. Oleh itu bila ia diterjemahkan ke huruf bahasa Inggeris, tulisan nama Huraira bertukar menjadi Khurayra.

Walaupun Akhbar Sham tidak memberitahu tarikh tepat gugurnya Abu Khurayra di Syria, namun melalui video mereka yang disiarkan di Youtube pada 23 Mac 2014 (video itu dirakam pada 17 Mac 2014 ketika pertempuran itu berlangsung di Allermoun, Aleppo), seorang Mujahidin bertanya kepada rakannya yang lain "Siapa yang syahid?" dan rakannya itu menjawab "Abu Khurayra al-Kazakh". Mujahidin yang lain turut memberitahu yang jasad syuhada Abu Khurayra berbau harum.

Berita kesyahidan Abu Khurayra turut dikongsi oleh Mujahidin daripada Jamaat Seyfullakh Shishani (sebahagian daripada Jabhat al-Nusra) yang bernama Muslim Abdullaev (kemungkinan juga ialah nama palsu). Di dalam entrinya di halaman sosial VK dia menyatakan yang dia mendapat tahu tentang berita kesyahidan kawan rapatnya, Abu Khurayra selepas dia kembali daripada operasi kumpulan jamaatnya. Dia turut memberitahu, dia dan Abu Khurayra makan bersama, melepak dan duduk di kafe internet bersama. "Saya merinduinya dan saya masih lagi memiliki mesej yang dihantarnya melalui WhatsApp", tambah Muslim Abdullaev. Menurut Muslim Abdullaev juga, Abu Khurayra merupakan mujahid pertama yang gugur dalam pertempuran di Allermoun tersebut.

**********************  

Kemaskini (Update) 22/6/2014:

Mujahidin Muslim Abdullaev menulis keterangan ini di dalam entrinya (entri asal) dalam laman sosial VK yang bertarikh 22/6/2014.

P/S: Laman itu telah ditutup.

"Kawan saya Abu Khurayra dari Kazakhstan. Insha Allah dia salah seorang daripada syuhada.

Pertama kali saya berjumpa dengannya ialah di kelab internet di Hraytan, Aleppo. Waktu itu, dia datang dan duduk di sebelah saya. Dia memandang monitor komputer yang berada di hadapan saya. Saya menoleh ke arahnya lalu memulakan bicara. "Assalamualaikum, saudara. Apa khabar? Ada apa-apa yang boleh saya bantu?"

Dia memberitahu yang dia mengenali kumpulan saya dan juga admin daavat.me.

Saya menyukai keperibadiannya yang baik, dan saya ingin berkawan dengannya. Kami bertukar nombor telefon antara satu sama lain. Kami kerap menghubungi satu sama lain, dan makan malam bersama. Dia memberitahu saya yang dia ingin sangat berkahwin. Sewaktu kami bersama-sama menyiapkan diri untuk operasi, dia tidak memiliki topeng muka (topeng penutup muka yang biasa diguna oleh Mujahidin) dan saya menawarkan diri untuk membelinya, tetapi kerana sikapnya yang bersederhana, beliau menolak tawaran saya. Lalu saya memberitahu dia yang dia ialah saudara saya dan apa yang saya miliki adalah kepunyaannya juga. Dengan senyuman, dia menjawab saya sambil bergurau "jika begitu saya turut tidak memiliki pad lutut".

Bermulanya operasi (Amalia) di Layramoun (Allermoun), hari keesokannya saya mencari saudara Abu Khurayra, namun tiada siapa yang tahu di mana dia berada. Dua hari kemudian, saya pergi ke bandar dan menerima berita sedih, yang dalam masa yang sama juga berita gembira tentang kesyahidan Abu Khurayra.

Dia syahid, Insha Allah. Saya menunggu hari saya bisa menemui anda di syurga. Rakanmu, Mujahid Sham."


"Мой друг из Казахстана шахид иншааЛлах АбуХурейра Казахстани.

В первый раз я встретился с ним в интернет клубе в Алеппо, в городе Храитан.
Он пришел и сел рядом, периодически он поглядывал на монитор компьютера, за которым я сидел. Я обратился к нему со словами :"Ассаляму алейкум, брат. Как ты? Могу чем-нибудь помочь?"
Он ответил, что знает мою группу и сказал что также является админом группы daavat.me .

Его благой нрав мне очень понравился и я захотел с ним подружиться, мы обменялись контактами. Стали часто общаться, ездили обедать вместе. Он очень хотел жениться.
Готовились вместе к операции, у него не было маски и я предложил поехать купить, но он по скромничал и отказался. На что я ответил, что он мой брат и все что мое, то принадлежит и ему. В ответ он пошутил, сказав с улыбкой :"тогда у меня и наколенников нет))))))".

Вот и началась амалия Лерамон, на следующий день я стал искать его, но никто не знал где он. Через два дня я поехал в город и услышал печальную и в то же время радостную весть о его шахаде.

ИнщаЛлах он шахид! С надеждой встретить тебя в Раю, твой друг Муджахид Шама."




********************** 







Syahid berperang di jalan Allah SWT melawan musuh yang menindas umat Islam, semoga Allah SWT merahmati dan menempatkan anda di kalangan para syuhada yang lain di sana.

Al-Fatihah..


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

video

Sumber: Шахиды «Джейш Мухаджирин валь Ансар»: Абу Хурейра Казахи, Абу Ахмад Таджики и Исмаил Дагистани, Абу Хурейра Казахи, Абу Ахмад Таджики, Исмаил Дагистани – шахиды, иншааЛлах ВИДЕО, Syria: A Portrait Of 3 Jaish al-Muhajireen Wal Ansar Fighters, VK: Дневник муджахида Шама | Победа или Рай !, Интервью с амиром Джейш Мухаджирин ва Ансар Салахудином Шишани,  Бахтиёр Шеров: Аз маҳаллаи нӯҳуми Кӯлоб то ҷанги Сурия, Рай под тенью сабель | Муджахид Шама



p/s: Sekiranya anda mengambil maklumat daripada penulisan ini, sila sertakan sekali sumber di atas kerana maklumat-maklumat di dalam penulisan ini diambil daripada sumber-sumber tersebut. Sila berikan kredit kepada blog saya juga. Saya meneliti entri-entri yang ditulis oleh Russian-speaking foreign fighters di Syria dalam laman sosial VK untuk mencari maklumat dan menerjemahkan entri daripada Rusia ke Bahasa Melayu. Saya juga menyusun maklumat-maklumat berkenaan syuhada ini di dalam entri blog ini.


Terima kasih. Semoga Allah SWT merahmati kita semua.

Спасибо за чтение!

-Farhanah Atiqah

Lebih banyak info tentang mujahidin:
Mujahidin Asing Di Syria (1)
Abu Bakar: Mujahid Muda Rusia Syahid Di Syria
Beliau berjihad melawan rezim Nushairiyah di Suriah bersama kumpulan Jaish Al-Muhajirin wal Anshar. - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE
Abu Khurayra Al-Kazakh merupakan seorang mujahid muda yang berusia 19 tahun berasal dari Kazakhstan. Beliau berjihad melawan rezim Nushairiyah di Suriah bersama kumpulan Jaish Al-Muhajirin wal Ansha - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE
Abu Khurayra Al-Kazakh merupakan seorang mujahid muda yang berusia 19 tahun berasal dari Kazakhstan. Beliau berjihad melawan rezim Nushairiyah di Suriah bersama kumpulan Jaish Al-Muhajirin wal Ansha - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE
Abu Khurayra Al-Kazakh merupakan seorang mujahid muda yang berusia 19 tahun berasal dari Kazakhstan. Beliau berjihad melawan rezim Nushairiyah di Suriah bersama kumpulan Jaish Al-Muhajirin wal Ansha - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2014/04/abu-khurayra-wajah-mujahid-muda-yang.html#.U0qcqVeLWnE

158 comments:

  1. да воздаст вам Аллах благом! амин

    ReplyDelete
  2. who is his real name? l wanna give the name for my next son. may Allah makes my son same like him.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum. No one except his family and friends in Kazakhstan know his real name. Maybe one or two people in his Jamaat, knew. But I don't have access to such information. Even in VKontakte, all posts related to him did not include his real name. Because he was from Kazakhstan, I assumed he had a Kazakh name.

      May Allah makes your son same like him. Amin.

      Delete
  3. who is Madina N full name? may i know it ? thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am sorry. I could not reveal her full name here in this blog.

      Delete
  4. abu khurayra anak nya baik banget, soleh, taat sama ibu nya. Insha Allah surga Firdaus untuk dia ^^ ;'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagaimana anda tahu?

      Delete
    2. Ahamdulilah saya di beri kesempatan sama Allah untuk bercakap cakap dengan salah satu kerabat dekat nya dari kazakhstan. beliau berkata, khurayra sangat menyayangi ibu nya. sekarang dia sudah bahagia dengan Ainul Mardhiah (Bidadari untuk para syuhada). kerabatnya berkata, dia bukan artis atau orang terkenal tetapi karena dia anak yang sangat baik, suka menolong orang ,taat kepada Allah, taat kepada ibunya dia dapat di kenal di dunia ini. padahal dia bukanlah seorang bintang, Masha Allah.
      Cukup banyak kerabatnya itu bercerita tentang Khurayra. ketika saya bertanya siapa nama asli dia, dia tidak memberi tahu saya, hanya berkata itu rahasia ( mungkin karena beliau menganggap khurayra bukan seorang bintang ).
      Sebelum saya bercakap dengan beliau, saya juga pernah bercakap dengan muslimah dari kazakhstan, dari karaganda (tempat tinggal khurayra di kazakhstan), dia berkata beliau adalah teman dekat nya khurayra, muslimah itu berkata nama asli nya "serik" (seperti yang di tanyakan oleh kerabat mujahidnya) dan lahir pada tahun 1994, untuk penjelasan dari muslimah ini tentang nama dan tahun lahirnya, saya kurang mempercayainya, karena setelah saya bertanya pada kerabat dekat nya yang tadi saya ceritakan, beliau tidak meng-iya kan, dan hanya menjawab : banyak yang mengagumi dan berangan-angan menjadi istri abu khurarya di dunia ini ( artinya penjelasan dari muslimah tadi tidak dapat dibenarkan secara asli, mungkin saja ia sangat mengagumi khurayra sehingga ia mengarang nama nya, Wallahu'alam, hanya Allah yang tahu ^^)

      Delete
    3. Assalamualaikum,

      Terima kasih untuk info yang diberikan ini. Semoga syuhada ditempatkan di syurga teratas bersama para nabi dan syuhada yang lain.

      Delete
    4. Wa'alaikumsalam ^^

      Aamiin Insha Allah ^^ :) :) :)

      Delete
    5. Assalamualaikum.
      boleh saya tahu bagaimana anda bisa kenal teman huraira? terima kasih

      Delete
    6. assalamualikum boleh saya tau teman beliau bercerita mengenai apa saja tentang beliau ?

      Delete
    7. Assalamualaikum. Berkenaan penerangan Anonymous 30 July 2015 at 08:23 itu, saya rasa Anonymous tersebut tersilap. Saya pasti Anonymous itu tidak berbual dengan saudara rapatnya dari Kazakhstan. Mungkin cuma berbual dengan salah seorang 'peminat(fans)' syuhada.

      Dan, tahun 1994 bukan tahun lahir syuhada.

      Delete
  5. siapapun kalian saya sangat berterima kasih atas sharing dan diskusi ini. meskipun kita tak pernah bertemu muka sebelumnya... saya berdoa semoga Allah mempertemukan kita di syurgaNya bersama Abu khurayra juga. terimakasih farhana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Dessy. Saya gembira dapat berkenalan dengan kamu. :D

      Delete
  6. Subhanallah, tampan, soleh, sempurna !
    tapi kayanya kalo foto yg dari Madina N itu bkn abu hurairah deh, cuma mirip aja sdkit,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana membaca. Foto dari Madina N sememangnya ialah Abu Hurairah. Lihat pada jenis topi yang dipakainya. Dan satu lagi foto itu, rambut Abu Huraira pendek, barangkali semasa beliau masih lagi di Kazakhstan. Perhatikan betul-betul bentuk dagu, hidung, dan bibir beliau di dalam foto daripada Madina N. Malah Madina N juga berasal dari Karaganda.

      Delete
  7. itu memang abu huraira, hanya saja wajahnya terlihat lebih dewasa di syria jadi terlihat sedikit berbeda ketika dia di kazakhstan.

    ReplyDelete
  8. artikl y bgus, TOP dch :)
    bleh tau akun Madina N d VK g ? atau link y :)
    qu cari2 g da :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana membaca. Maaf, saya tidak bisa memberitahu nama penuh Madina N di blog ini.

      Delete
  9. anytime boss... saya yang patut berterima kasih kerana telah membuatku mengenal dia....

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum,

    In shaa Allah,
    Alhamdulillah, syahid...

    terima kasih artikelnya,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Terima kasih kerana membaca. :)

      Delete
    2. jd nm ny dia adlet? :)

      makasih infony y. lam knal...

      Delete
    3. Melalui kapsyen video Madina N itu, saya rasa namanya Adlet. Namun kebenaran nama ini tidak dapat dipastikan memandangkan Madina sendiri sudah lama tidak mengakses akaunnya.

      Delete
    4. Salam farhana.. Bole tau mana dpt gambar2 dia ni?

      Delete
    5. Waalaikumsalam. Gambar-gambarnya saya dapat daripada video dan laman web Akhbar Sham. Gambar-gambar personal (yang saya sudah delete daripada blog ini) saya dapat daripada kawan-kawan Abu Huraira yang tinggal di Kazakhstan.

      Delete
  11. Assalamualaikum, maf sdikt membri saran. jngan trlalu berlbhan terhadp abu hurairah, dia mjahid & hrusny kalo mjhid identitasny d smbunyikan. kalo d liat, artkl ini uptodate trhdp abu. foto2 ny banyk baru. memang bleh & bgus abu jd panutan anak2 muda d jman skarang. tpi kalo kta berlbhan terhadp abu hurairah, itu tdak baik. maf bkan mncela admin, hnya sdikit saran sja :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Terima kasih di atas saranan tersebut. Benar kata anda, jika berlebihan, ia bisa bertukar menjadi suatu obsesi. Saya sudah memadam foto-foto Abu Huraira yang terlihat personal.

      Terima kasih kerana membaca. :)

      Delete
  12. Aku liat postingannya, katanya Abu Khurayra pengen nikah . Emang beliau udah punya calon yah ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga tidak pasti dia punya calon atau tidak. Rakannya di Syria yang tulis begitu jadi saya cuma menterjemahkan sahaja apa yang ditulis rakannya Abu Huraira di dalam blog saya. :-)

      Delete
  13. aku rasa kalau dia sudah punya calon pasti calonnya itu cantik sekali... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga.
      Tapi saya rasa jika dia sudah punya calon, pasti calon isterinya itu dari kalangan perempuan solehah dan baik-baik. :D

      Delete
  14. Untuk farhanahatiqah, kamu punya facebook tidak ?
    Kalo punya, saya minta tolong sangat, kamu add fb saya yah ? Ini nama fb saya : Dera Arn Hema :)

    #please :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya punya facebook. Boleh add saya: Farhanah Atiqah.

      Delete
  15. Foto profil kamu yang gemana yah ? Di pencarian banyak bget nama kamu, tapi fotonya beda* ? :/ o.O

    ReplyDelete
  16. maf kak farhana, dpet dr mana video itu ? d youtube g nemu d vk pun g da

    ReplyDelete
    Replies
    1. Video di blog saya, saya dapat dari VK (Tidak ingat dapat dari siapa). Akhbar Sham juga pernah upload video pertempuran itu di youtube tapi akaun itu sudah dipadam.

      Delete
  17. jadi nama dia benar adlet. maaf kak farhanah, dapat semua informasi itu dari mana yah? aku cari di halamann vk pun tak ada. makasih sebelumnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, nama sebenar beliau ialah Adlet (Адлет). Informasi saya dapat melalui video yang diupload oleh salah seorang rakan yang mengenali beliau.

      Delete
  18. кто ты ? удалить его из этого блога!

    ReplyDelete
  19. sa lwahn... tedu rag...

    казак,lin ta ste б ол

    ReplyDelete
    Replies
    1. Вы живете в Джакарте?

      Delete
  20. Вы не знаете, где я живу. Yaraa күмбез

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuh orang kasar banget yah... Kalau nggak suka nggak usah dibaca bro. Susah amat sih ��

      Delete
  21. Adakah video yang menerangkan abu khurayra ketika dia di kazakhstan? Terima kasih ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak bolehkah kakak bagi video ATAU link yg menerangkan tentang Abu khurayra al kazakh.. Please kak....

      Delete
    2. Maaf, untuk menjaga privasi keluarga beliau, saya tidak bisa share video dan link berkaitan kehidupan lalu beliau di sini.

      Delete
    3. Kalau akak berkenan saya akan kirim alamat email saya , boleh tak akak kirim Hal yg berkaitan dengan beliau ketika beliau dI kazakh & Syria...?

      Delete
    4. Maaf, dik. Akak rasa video tersebut terlalu privasi untuk dikongsi sebab itu akak tidak upload di dalam blog ini.

      Cukuplah kita semua tahu yang syuhada memiliki kehidupan yang gembira di Kazakhstan di samping ahli keluarganya.

      Delete
    5. Iya kak tak apa2.. Maaf ya kak..
      Semoga kita semua yg mencintai orang2 sholeh dpt berkumpul Di sisi Allah SWT yg paling mulia dengan beliau-beliau terutama dg Rosulullah Saw Di akhirat kelak (Allohumma Aamiin)

      Delete
  22. Replies
    1. Kapten yo si jin di serial decendents of the sun... song jon ki ...sarangheyo

      Delete
  23. Hadeuuhhhh.... Maniak drama korea kayaknya

    ReplyDelete
  24. Boleh tahu nama Madina kak? Apakah dia ada hubungan dengan abu huraira? Apakah mungkin dia punya hubungan dekat dengan beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya tidak bisa memberitahu nama penuhnya. Cuma yang saya pasti, dia bersahabat rapat dengan adik/saudara lelaki abu huraira melalui posting2nya dan gambar yang dimuatnaik di akaunnya.

      Delete
  25. Apa saja yang dibicarakan abu huraira dalam video yang diupload saudara lelakinya itu kak? Bolehkah saya tahu? Terima kasih atas infonya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam video, dia sedang memberi ucapan kepada ahli keluarganya sempena sambutan istimewa (saya kurang jelas sama ada sambutan hari jadi atau ulang tahun perkahwinan)

      Delete
    2. Andai saja ada videonya... Pastinya lebih seru. Artikelnya bagus, makasih infonya. Salam kenal :)

      Delete
    3. hadeuuuuuuuuuh ini penggemar abuuuuu ckckck

      Delete
    4. maaf kak, yang akak maksud tu video yang mana ya?
      terima kasih

      Delete
    5. Saya maksudkan video semasa parti.

      Delete
    6. Tengok kat mana video tu kak?

      Delete
    7. Saya lihat video itu di akaun sepupunya lelakinya.

      Delete
    8. Kira-kira di mana ya kmi bsa liat videonya lagi. Akun kk spupunya yg mana?

      Delete
    9. Maaf, saya tidak bisa beritahu untuk menjaga privasi ahli keluarganya.
      Kali terakhir kami memberitahu maklumat ini kepada 'seseorang', 'seseorang' itu mengganggu adik lelaki Adlet sehingga menimbulkan kemarahannya.
      Rakan saya sampai terpaksa memberi penjelasan kepada adik lelaki Adlet disebabkan tindakan yang dilakukan oleh 'seseorang' itu.

      Delete
    10. keterlaluan sekali. Jika saya boleh tahu, apa yang ia lakukan atau katakan hingga membuat adik adlet marah?

      Delete
    11. Secara lebih saya tidak boleh beritahu.

      Cukup saya katakan kelakuan 'seseorang' itu sangat tidak menghormati Adlet sebagai seorang syuhada.

      Delete
  26. Penasaran sama anak ini, siapa dia sebenarnya?

    ReplyDelete
  27. Penggemarnya banyak juga ya, saya daftar boleh ? :D

    ReplyDelete
  28. Ada yang mengatakan nama sebenar beliau adilet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama sebenarnya ialah Adlet. Adik lelakinya (sama ayah, sama ibu) sendiri mengconfirmkan nama tersebut.

      Delete
    2. pasti ya namanya bukan adilet? jadi mengapa di vk ada akun dengan nama adilet ibraym? malah akun itu ada foto-foto abu.

      Delete
    3. memang namanya adlet, kan udah dikasih tahu kalau yang bilang malah adiknya sendiri. kalau adilet ibraym mungkin juga itu fansnya abu khurayra, mungkin dia punya info tentang beliau sehingga bisa upload foto2 itu

      Delete
    4. profil adilet itu menyatakan dia dari shymkent. sedangkan adlet sendiri berasal dari karaganda. lagipun post terakhir adilet ialah pada 7 july 2016. sedangkan waktu itu adlet sudah meninggal lebih 2 tahun.
      berkenaan gambar2 adlet itu, pasti diambil dari akaun teman rapat adlet.

      Delete
  29. Nih orang pasti fans beratnya abu huraira kazakh....ckckckck. tapi beliau memang tampan, tidak heran fansnya banyak ��. Buat adminnya salam kenal ya... Artikelnya bagus banget ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana membaca. Untuk pengetahuan anda, saya bukan fans Abu Huraira.

      Saya cuma seorang yang mengkaji kehidupan lalu jihadi sebelum mereka memilih untuk berjihad. Oleh kerana kehidupan Abu Huraira agak unik (berjihad pada usia 19 tahun, berbeza dengan jihadist lain yang umur atas 21 tahun), ia membuat saya tertarik untuk mengetahui apa yang menyebabkan anak ini mengambil keputusan ke Syria.

      Terima kasih kerana membaca dan salam kenal.

      Delete
  30. Replies
    1. Akaun bernama Adilet Ibraym di VK bukannya milik Abu Khurayra.

      Jika anda follow dua orang saudara rapat Abu Khurayra (yang ada di dalam gambar-gambar beliau), pasti anda perasan dalam followers kedua-dua mereka, ada satu akaun dengan nama Adlet G(Saya tidak bisa beritahu G. itu apa, cumanya, ia perkataan yang biasa dikaitkan dengan jihad). yang sudah dipadamkan dari VK.

      Saya menyimpulkan itu ialah akaun sebenar Abu Khurayra.

      Delete
    2. Iya, ada yg mengatakan akun adilet ibraym itu di buat oleh erke,,, sya tdk tahu org itu tahu pasti atau tdk,,, tp alamat dan tgl lahirnya memang sama dg akun erke..

      Delete
    3. Sebelum ini di akaunnya sendiri erke juga pernah mengguna nama adilet ibraim.

      Delete
    4. Nama syuhada sudah dipastikan sebagai Adlet. Adik lelakinya sendiri yang memanggilnya dengan nama itu.

      Delete
  31. Kira2 yang komen itu siapa ya? Penasaran juga

    ReplyDelete
  32. kak apakah akun madina n masih active sampai sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga tidak pasti. Setahun lalu akaunnya masih ada. Namun dia sendiri sudah lama tidak aktif di akaun tersebut.

      Delete
  33. Pernah berbicara langsung sama orangnya kak ? (adik dari abu khurayra)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak pernah (Kerana tidak punya keberanian untuk menyapa adik lelakinya. Jadi saya hanya follow akaun dari jauh).
      Rakan-rakan saya yang berbicara dengan adiknya. Saya juga diberi screenshot perbualan mereka .

      Delete
    2. Teman-teman kakak dari kazakhstan ya?

      Delete
    3. Maaf. Mereka meminta saya merahsiakan identiti mereka.

      Delete
  34. saya jadi baper (bawa perasaan) maksudnya...
    Tapi salut untuk beliau

    ReplyDelete
  35. Hi farhana salam kenal :) .. aku suka artikel kamu by the way..kamu kenal banget ya sama teman beliau karna saya liat dari postingan anda..anda tau banyak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal. Saya tidak mengenali ahli keluarganya secara direct. Cuma saya tahu siapa mereka. Yang pernah berbual dengan adik lelaki dan saudara rapatnya ialah teman-teman saya.
      Terima kasih kerana membaca.

      Delete
    2. Saya senang ketika membaca artikel kamu tentang beliau :) beliau sangat menginspirasi .. pasti beliau bahagia di surga :)

      Delete
    3. Pasti. Terima kasih kerana membaca.

      Delete
  36. Dah hampir 3 tahun lepas.. abu pergi... tapi kisahnya selalu dikenang... abu...abu... wajahmu mengalihkan dunia banyak orang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga syuhada tenang di sana.

      Delete
    2. Aamiin... semoga kita juga bisa berkumpul bersamanya di sana

      Delete
  37. Teman2 kakak kenal adik beliau darimana? Boleh saya tahu?

    ReplyDelete
  38. Adlet oh adlet... Banyak orang dibuat penasaran karena dirimu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cie.. yg udh tau ttg beliau, ngga penasaran lagi,hihihih^^

      Delete
    2. Penasaran kayak judul lagu...hati hati nanti masa kita tak sadar habis tuk cari tau... padahal adlet nya sudah bahagia menunggu bidadari bermata jeli... sedangkan kita....
      Hehehhe #pensiunan penggemar abu

      Delete
    3. Heleh, yang komen di atas juga rindu tuh.... :D

      Delete
  39. Adlet ada berapa saudara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau saya tidak salah mengira,yg foto beliau bertiga itu(yg mana beliau memakai baju merah di foto tsb)2 orang yg lainnya adalah saudara beliau(adik2 beliau),benar kak? terus yang satu nya lagi yg mana ya kak? apakah adik ataukah abang beliau?

      Delete
    2. Beliau tidak ada abang. Hanya 3 orang adik.

      Delete
  40. Jadi beliau punya tiga adik? Apakah adiknya laki laki semua ?

    ReplyDelete
  41. Ya Allah... Sya mengagumi dia bget...!! Smoga ankku kelak setampan dan baik sperti Abu Khurayra..!! :') sganteng ini di indonesia sbuk pngen jdi boyband... Cwo2 khazak khas bget mukanya... Ckckck.... Syg udh mninggal :(, mniggal dlam keadaan syahid, moga aja msuk surga...

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum...saya mau tanya,abu khurayra dimakamkan dimana?

    ReplyDelete
  43. Makam abu khurayra ada di anadan, aleppo

    ReplyDelete
    Replies
    1. trima kasih infonya.. tapi apakah akunnya sudah di delete semua, saya cari di vk pun tdak dapat, saya sangat penasaran.kisahnya sangat mengharukan.😢

      Delete
    2. Mengikut perkiraan kami, akaunnya sudah di delete. Akaun rakan yang memberitahu di mana dia dikebumikan juga sudah di'banned' oleh VK.

      Delete
    3. saya sangat kagum dengannya,itu sbbnya saya ingin tau banyak tentang abu..cepat sekali allah memanggilnya untuk kembali,padahal abu khurayra masi sangat muda dan masa depannya masi panjang.smoga allah menempatkannya di surga firdaus brsma para nabi dan syuhada yang lain. :)

      Delete
    4. saya sangat kagum dengannya,itu sbbnya saya ingin tau banyak tentang abu..cepat sekali allah memanggilnya untuk kembali,padahal abu khurayra masi sangat muda dan masa depannya masi panjang.smoga allah menempatkannya di surga firdaus brsma para nabi dan syuhada yang lain. :)

      Delete
  44. Iya benar di anadan,aleppo.teman akrabnya di suriah yang mmberitahukan tempatnya.

    ReplyDelete
  45. Keluarganya msh berduka jadi tolong kita hargai.janan memasang foto2 yng bisa menyakiti keluarganya.mreka berusaha untuk pelan2 melupakan jangan malah diingatkan lagi duka mreka..kasihan.kita boleh ngefans tapi jangan lupa mkn kita senang lhat abu khurayra tpi kluarganya nanggung duka seumur hidup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya jga mngagumi abu khurayra, wajar jika kmi pnasaran atau ingin tau bnyak ttng dia. Di mna ya kmi bsa dpat info ttg abu khurayra lagi.. Seandainya yg punya blog ini ingin berbagi... :(

      Delete
    2. Saya rasa itu anda harus mencari sendiri di VK.
      Maklumat seperti akaun media sosial adik lelaki Adlet dan video peribadinya tidak akan saya publish di dalam blog ini untuk menghormati ahli keluarganya terutama sekali ibunya yang sehingga saat ini, masih lagi bersedih.

      Delete
  46. Ckckckck.... Ini fans adlet nambah lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Posting mujahid yang lain dong akak...

      Delete
    2. Adakan sudah, Abu Bakar itu...
      Yang terbaru saya tidak punya maklumat. Kebelakangan ini grup mujahidin tidak memberi apa2 informasi akan ahli mereka yang gugur. Hanya kunya sahaja yang diberi. Jadi tidak dapat membuat artikel panjang seperti ini.

      Delete
  47. Kalau yang itu dah punya yang lain... tak beranilah.. hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali online vk lah

      Delete
    2. Aplikasi vk dihapus anakku... belum download lg... rindu ye.... hehehhehe

      Delete
  48. Kalau boleh tahu adlet itu lahirnya kapan ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak, kapan Abu khurayra ke suriah?

      Delete
  49. Apa inisial nama adik-adik beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, itu saya tidak boleh beritahu.

      Sebarang pertanyaan mengenai beliau tidak akan saya jawab lagi di blog ini.

      Delete
    2. Kenapa tidak boleh? apakah itu pesan dari keluarga abu khurayra sendiri untuk merahasiakan siapa mereka?

      Delete